Denkbild: storia, arte e filosofia. George, Platone e la “poetica delle idee”.

Abstract

In the context of the aesthetic debate on the relationship between art and thought of art between the nineteenth and twentieth century in Germany the position taken by the George-Kreis results from an original reformulation of the great tradition of the first German Romanticism: the concept of Denkbild, that we can translate as 'image-thought' or ‘idea’, denotes not only the conceptual and reflective dimension in which this relationship is expressed, but also, at the same time, the artistic and aesthetic representation of the creative dimension itself. In the work Tage und Taten the necessary reconciliation between art and philosophy is read in connection with the meaning of the 'idea’ that George and his circle derives from the interpretation of Plato and his work: the ‘cultual’ dimension of the idea as formed and forming shape of the creative process is at the beginning of a poetics in which the artwork seems to recover its original mythic-symbolic significance.

References

Adorno, Th.W (1976): “Einbahnstraße” di Benjamin, tr. it. di F. Volpi, in «Nuova Corrente», 71, pp. 303-309.

Aler, J. (1947): Im Spiegel der Form. Stilkritische Wege zur Deutung von Stefan Georges Maximindichtung, Amsterdam: Hertzberger.

Andreae, W. (1922): Platons Philosophie in seinen Briefen, in «Philologus», LXXVIII, pp. 34-87.

Benjamin, W. (1982): Il concetto di critica nel Romanticismo tedesco. Scritti (1919-1922), tr. it. di C. Colaiacomo, Torino: Einaudi.

Boehringer, R. (1935): Platon, Breslau: Hirt.

Boehringer, R. (1965): Ewiger Augenblick, Düsseldorf-München:

Küpper.

Brecht, F.J. (1929): Platon und der George-Kreis, Leipzig: Dieterich’sche Verlagsbuchhandlung.

Carchia, G. (1999): L’estetica antica, Roma-Bari: Laterza.

Eckermann, J.P. (1957): Colloqui con il Goethe, a cura di G.V. Amoretti, Torino: UTET.

Franzini, E. (2012): Introduzione all’estetica, Bologna:

Il Mulino.

Friedemann, H. (2012): Platone. La sua forma, a cura di G. Lacchin, Milano: Bompiani.

Gadamer, H.G. (1993): “Die Wirkung Stefan Georges auf die Wissenschaft”, in Idem: Gesammelte Werke, 9, II, Tübingen: J.C.B. Mohr (Paul Siebeck), pp. 258-270.

George, S. (1984): Werke. Ausgabe in zwei Bänden, a cura di G.P. Landmann, Stuttgart: Klett-Cotta.

George, S. (2016): Prose d’arte e di letteratura, Introduzioni ai ‘Fogli per l’arte’ e Giorni e Opere, a cura di G. Lacchin, tr. it. di G. Lacchin e M.L. Roli, Lugano: Agorà & CO.

Gundolf, F. (1907): “Über die romantische Schule”, introduzione

a Romantiker-Briefe, Jena: Diederichs.

Gundolf, F. (1914): Shakespeare und der deutsche Geist,

Berlin: Bondi.

Gundolf, F. (1921): George, Berlin: Bondi.

Hildebrandt, K. (1910): Hellas und Wilamowitz (Zum Ethos der Tragödie), in «Jahrbuch für die geistige Bewegung», I,

pp. 64-117.

Hildebrandt, K. (1911): Romantisch und Dionysisch, in «Jahrbuch für die geistige Bewegung», II, pp. 89-115.

Hildebrandt, K. (1933): Platone. La lotta dello spirito per la potenza, tr. it. di G. Colli, Torino: Einaudi.

Hildebrandt, K. (1960): Das Werk Stefan Georges, Hamburg: Hauswedell.

Hildebrandt, K. (1965): Erinnerungen an Stefan George und seinen Kreis, Bonn: Bouvier.

Kahler, E. (1996): La professione della scienza, a cura di E. Massimilla, introduzione di F. Tessitore, Napoli: E.S.I.

Lacchin, G. (2004): Morfologia e storia delle forze. Spengler nel contesto della “Gestaltgeschichte”, in «Filosofia dell’arte», III, 2004, Oswald Spengler. Tramonto e metamorfosi dell’Occidente, pp. 225-233.

Lacchin, G. (2006): Stefan George e l’antichità. Lineamenti di una filosofia dell’arte, Lugano: University Words.

Lacchin, (2012): “Platone come forma. Il nuovo mito della doricità nella Plato-Forschung del Kreis di Stefan George”, in: Friedemann (2012), pp. VII-LXXXV.

Lehnen, L. (2002): Politik der Dichtung: George und Mallarmé. Vorschläge für eine Neubewertung ihres Verhältnisses, in «George-Jahrbuch», 4, 2002, pp. 1-35.

Lehnen, L. (2010): Mallarmé e Stefan George. Politiques de la poésie à l’époque du symbolisme, Paris: PUPS.

Massimilla, E. (2000): “Sull’utilità e sul danno della vecchia e della nuova scienza per la vita: Erich von Kahler contro Max Weber”, in Idem: Intorno a Weber. Scienza, vita e valori nella polemica su Wissenschaft als Beruf, Napoli: Liguori,

pp. 21-75.

Müller-Michaels, H. (1996): Denkbilder. Zu Geschichte und Didaktischem Nutzem einer literarischer Kategorie, in «Deutsch-

unterricht», 49, pp. 114 -122.

Novalis (1993): Allgemeines Brouillon, in Idem: Opera filosofica, a cura di F. Desideri e G. Moretti, Torino: Einaudi.

Pareyson, L. (1996): Estetica. Teoria della formatività, Milano: Bompiani.

Pinto, V. (2001): “Un ethos artisticamente configurato”: etico ed estetico nel confronto di Troeltsch con Simmel e il George-Kreis, in Troeltsch, E.: La rivoluzione nella scienza, a cura di V. Pinto, Napoli: Guida, pp. 53-103.

Platone (2008): Tutti gli scritti, a cura di G. Reale, Milano: Bompiani.

Roli, M.L. (1989): “Stefan George traduttore di D’Annunzio”, in: La traduzione del testo poetico, a cura di F. Buffoni, Milano: Guerini, pp. 405-415.

Rossi, F. (2011): Gesamterkennen. Zur Wissenschaftskritik und Gestalttheorie im George-Kreis, Würzburg: Königshausen & Neumann.

Rovagnati, R. (1989): “D’Annunzio nella traduzione di George: dal fascino dell’ambiguo al ritmo deciso della misura”, in: Sulla traduzione letteraria. Contributi alla storia della ricezione e traduzione in lingua tedesca di opere letterarie in Italia, a cura di M.G. Saibene, Milano: Cisalpino-Goliardica,

pp. 97-117.

Salin, E. (1921): Platon und die griechische Utopie,

München-Leipzig: Duncker & Humblot.

Scheier, C.A. (1997): Maximins Lichtung. Philosophische Bemerkungen zu Georges Gott, in «George-Jahrbuch», 1, 1996-1997, pp. 80-106.

Schlaffer, H. (1986): “Denkbilder. Eine kleine Prosaform zwischen Dichtung und Gesellschaftstheorie”, in: Parabel, a cura di T. Elm e H.H. Hiebel, Frankfurt: Suhrkamp,

pp. 174-194.

Schlegel, F. (1998): Frammenti critici e poetici, a cura di M. Cometa, Torino: Einaudi.

Schlegel, F., (2000): Dialogo sulla poesia, tr. it. di D. Mazza, in: Athenaeum (1798-1800). La rivista di August Wilhelm e Friedrich Schlegel, a cura di G. Cusatelli, tr. it. di E. Agazzi e D. Mazza, Milano: Sansoni.

Schlegel, F. (2009): Sullo studio della poesia greca. I Greci e i Romani. Saggi storici e critici sull’antichità classica, a cura di G. Lacchin, presentazione di F. Vercellone, Milano: Mimesis.

Singer, K. (1920): Platon und das Griechentum, Heidelberg: Weiss.

Singer, K. (1927): Platon der Gründer, München: Beck.

Singer, K. (1931): Platon und die europäische Entscheidung, Hamburg: Saucke & Co.

Stottmeister, J. (2007): Pythagoreische Elemente in Stefan Georges

Maximin-Kult, in «George-Jahrbuch», 6, pp. 122-149.

Szondi, P. (2001): “Antico e moderno nell’età di Goethe”, in Idem: Poetica e filosofia della storia, a cura di G. Gilodi e F. Vercellone, Torino: Einaudi.

Tatarkiewicz, W. (1997): Storia di sei idee, a cura di K. Jaworska, tr. it. di O. Burba e K. Jaworska, Palermo:

Aesthetica.

Wolters, F. (1909): Herrschaft und Dienst, in «Blätter für die Kunst», VIII, pp. 133-138.

Published
2017-07-23