Walter Benjamin tra redenzione e rammemorazione, via Proust

Abstract

The contribution thematizes the key role played by the Proust’s «philosophical thinking» in the elaboration of the Benjamin’s philosophy of history, moving from the epistemological perspective of a «philosophy of literature» that recognizes a intrinsic philosophical value in the literary text. The relationship between Benjamin and Proust is analyzed in its various facets, starting from the frequentation of proustian text by Benjamin as engaged in the translation of some of the Recherche volumes during the second half of the twenties. In particular they have been taken in consideration issues like the involuntary memory, the awakening, the aura and the correspondance, as well as the ethical and redemptive figure that marks the reflection of both authors.

References

Barbero C. (2013): Filosofia della letteratura, Roma: Carocci.

Benjamin, W. (1966): Briefe, G. Scholem, T.W. Adorno (herausgegeben von), 2 voll., Frankfurt am Main: Suhrkamp; tr. it. parziale di A. Marietti, G. Backhaus, Lettere 1913-1940, Torino: Einaudi, 1978.

Benjamin, W. (1973): Avanguardia e rivoluzione. Saggi sulla letteratura, nota introduttiva di C. Cases, traduzione di A. Marietti, Torino: Einaudi.

Benjamin, W. (1974a): “Über einige Motive bei Baudelaire”, in: Idem, Gesammelte Schriften, herausg. von R. Tiedemann, H, Scweppenhäuser, 7 voll., Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1974-1989, vol. I/2, pp. 605-653; tr. it. di R. Solmi, “Di alcuni motivi in Baudelaire”, in: Idem, Opere complete, a cura di E. Ganni, 9 voll., Torino: Einaudi, 2000-2014, vol. VII, Scritti 1938-1940, Torino: Einaudi, 2006, pp. 378-415.

Benjamin, W. (1974b): “L’oeuvre d’art à l’époque de sa reproduction mécanisée” (1936), in: Idem, Gesammelte Schriften, herausg. von R. Tiedemann, H, Scweppenhäuser, 7 voll., Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1974-1989, vol. I/2, pp. 709-739.

Benjamin, W. (1974c): “Über den Begriff der Geschichte”, in: Idem, Gesammelte Schriften, herausg. von R. Tiedemann, H, Scweppenhäuser, 7 voll., Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1974-1989, vol. I/2, pp. 691-704; tr. it. di G. Bonola, M. Ranchetti, “Sul concetto di storia”, in: Idem, Sul concetto di storia, Torino: Einaudi, 1997, pp. 15-57.

Benjamin, W. (1974d): “Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit” (), in: Idem, Gesammelte Schriften, herausg. von R. Tiedemann, H, Scweppenhäuser, 7 voll., Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1974-1989, vol. I/2, pp. 471-508; tr. it. di E. Filippini, L’opera d’arte nell’epoca della sua riproducibilità tecnica, in: Idem, Opere complete, a cura di E. Ganni, 9 voll., Torino: Einaudi, 2000-2014, vol. VII, Scritti 1938-1940, Torino: Einaudi, 2006, pp. 300-331.

Benjamin, W. (1977a): “Zum Bilde Prousts” (1929), in: Idem, Gesammelte Schriften, herausg. von R. Tiedemann, H, Scweppenhäuser, 7 voll., Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1974-1989, vol. II/1, pp. 310-324; tr. it. di A. Marietti Solmi, “Per un ritratto di Proust”, in: Idem, Opere complete, a cura di E. Ganni, 9 voll., Torino: Einaudi, 2000-2014, vol. III, Scritti 1928-1929, Torino: Einaudi, 2010, pp. 285-297.

Benjamin, W. (1977b): “Proust-Papiere”, in “Ammerkungen zu Seite 310-324”, in: Idem, Gesammelte Schriften, herausg. von R. Tiedemann, H, Scweppenhäuser, 7 voll., Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1974-1989, vol. II/3, pp. 1048-1063; tr. it. di G. Carchia, “Appendice: materiali su Proust”, in: Idem, Opere complete, a cura di E. Ganni, 9 voll., Torino: Einaudi, 2000-2014, vol. III, Scritti 1928-1929, Torino: Einaudi, 2010, pp. 285-315.

Benjamin, W. (1983a): Das Passagen-Werk, in: Idem, Gesammelte Schriften, herausg. von R. Tiedemann, H, Scweppenhäuser, 7 voll., Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1974-1989, vol. V/1-2; tr. it. di R. Solmi et alii, I «passages» di Parigi, in: Idem, Opere complete, a cura di E. Ganni, 9 voll., Torino: Einaudi, 2000-2014, vol. IX, Torino: Einaudi, 2000.

Benjamin, W. (1983b): “Paris, die Hauptstadt des XIX. Jahrhunderts”, in: Idem, Gesammelte Schriften, herausg. von R. Tiedemann, H, Scweppenhäuser, 7 voll., Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1974-1989, vol. V/1-2, pp. 45-59; tr. it. “Parigi, la capitale del XIX secolo”, in: Idem, Opere complete a cura di E. Ganni, 9 voll., Torino: Einaudi, 2000-2014, vol. IX, Torino: Einaudi, 2000, pp. 5-18.

Benjamin, W. (2014): Proust e Baudelaire. Due figure della modernità, a cura di F. Cappa e M. Negri, Milano: RaffaelloCortina Editore.

Bertini, M., Compagnon, A. (sous la direction de) (2010): Morales de Proust, numéro monographique des «Cahiers de littérature française», n° IX-X.

Bodei, R. (1991): Walter Benjamin: modernità, accelerazione del tempo e “déjà vu”, «Studi germanici», n.s., 83-85, [recte: 1995], pp. 157-172

Bongiovanni Bertini, M. (1981): Redenzione e metafora. Una lettura di Proust, Milano: Feltrinelli.

Brun, B. (2004): Proust e la religione, tr. it. di M. Piazza, «Intersezioni», 2, pp. 227-237.

Cappa, F., Negri, M. (2014): “Introduzione”, in: W. Benjamin, Proust e Baudelaire. Due figure della modernità, a cura di F. Cappa e M. Negri, Milano: RaffaelloCortina Editore, pp. 7-43.

Carassus, E. (1971): L'Affaire Dreyfus et l'espace romanesque: de Jean Santueil à la Recherche du temps perdu, «Revue d'Historie de la France», 5-6, pp. 834-853.

Carchia, G. (2000): Nome e immagine. Saggio su Walter Benjamin, Roma: Bulzoni.

Compagnon, A. (1991): Proust et le judaïsme, «Critique», 47, pp. 905-908.

Consigli, P. (1986): Ricomporre l’infranto. Walter Benjamin e il messianesimo ebraico, «aut aut», 211-212, pp. 151-174.

Costa, M.T. (2008): Il carattere distruttivo. Walter Benjamin e il pensiero della soglia, Macerata: Quodlibet.

Descombes, V. (1987): Proust. Philosophie du roman, Paris: Les Éditions du Minuit.

Desideri, F. (1995): La porta della giustizia. Saggi su Walter Benjamin, Bologna: Pendragon.

Frank, M. (1992): Stil in der Philosophie, Stuttgart: Reclam; tr. it. di M. Nobile, Lo stile in filosofia, Milano: Il Saggiatore, 1994.

Greffrath, K.R. (1986): “Proust et Benjamin”, in: H. Wismann (sous la direction de), Walter Benjamin et Paris. Colloque international 27-29 juin 1983, Paris: Cerf, pp. 113-131.

Habermas, J. (1972): “Bewußtmachende oder rettende Kritik – die Aktualität Walter Benjamins”, in: S. Unseld (ed.), Zur Aktualität Walter Benjamins: aus Anlass des 80. Geburtstags von Walter Benjamin, Frankfurt am Main: Suhrkamp, pp. 173-223, poi in: J. Habermas, Kultur und Kritik, Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1973, pp. 302-344; tr. it. di N. Paoli e S. Vertone, “Critica che rende coscienti o critica che salva. Attualità di Walter Benjamin”, in: Idem, Cultura e critica, Torino: Einaudi, 1980, pp. 233-272.

Horn, E., Menke, B., Menke, C. (eds) (2006): Literatur als Philosophie – Philosophie als Literatur, München: Fink.

Jauss, H.R. (1987): Spur und Aura. Bemerkungen zu Walter Benjamins ‘Passagen-Werk’, «Art social und Art industrial», 13, pp. 19-38 ; tr. it. di M. Lipparini, Traccia e aura. Osservazioni sui «Passages» di Walter Benjamin, «Intersezioni», 3, 1987, pp. 483-504.

Kahn, R. (1998): Images, passages: Marcel Proust et Walter Benjamin, Paris: Kimé.

Lamarque, P. (2009): The Philosophy of Literature, Oxford: Blackwell.

Lindner, B. (1986): “Le Passagen-Werk, Enfance berlinoise et l’archéologie du «passé le plus récent»”, in: H. Wismann (sous la direction de), Walter Benjamin et Paris. Colloque international 27-29 juin 1983, Paris: Cerf, pp. 13-32.

Löwy, M. (1986): “Walter Benjamin critique du progrès: à la recherche de l’expérience perdue”, in: H. Wismann (cur.), Walter Benjamin et Paris. Colloque international 27-29 juin 1983, Paris : Cerf, pp. 629-639.

New, C. (1999): Philosophy of Literature. An Introduction, London-New York: Routledge.

Pascucci, M. (2002): Il pensiero di Walter Benjamin. Un’introduzione, Trieste,:Edizioni Parnaso.

Piazza, M. (1998): Passione e conoscenza in Proust, Milano: Guerini e Associati.

Piazza, M. (2003): Alle frontiere tra filosofia e letteratura, Milano: Guerini e Associati.

Piazza, M. (2004): La rappresentazione a-biografica e l’innocenza di Dreyfus. Mimetismo e identità complessa nella Recherche, «Quaderni Proustiani», 3, pp. 61-70.

Piazza, M. (2009): Redimere Proust. Walter Benjamin e il suo segnavia, Firenze: Le Cáriti.

Piazza, M. (2013): La scrittura dei filosofi e la filosofia degli scrittori. «Bollettino della Società Filosofica Italiana», 210, pp. 35-49.

Ponzi, M. (1991): Il carattere distruttivo del ‘moderno’, «Studi germanici», n.s., 83-85, [recte: 1995], pp. 27-60

Proust, M. (1971): “À propos de Baudelaire”, in: Idem, Contre Sainte-Beuve précedé de Pastiches et mélanges et suivi de Essais et articles, P. Clarac, Y. Sandre (éd. par), Paris: Gallimard, 1971, pp. 618-639; tr. it. di M. Bongiovanni Bertini, “A proposito di Baudelaire”, in: Idem, Saggi, a cura di M. Bongiovanni Bertini e M. Piazza, Milano: Il Saggiatore, 2015, pp. 721-741.

Proust, M. (1987-1989): À la recherche du temps perdu, J.-Y. Tadié (éd. par), 4 voll., Paris: Gallimard; tr. it. di G. Raboni, Alla ricerca del tempo perduto, a cura di L. De Maria, note di A. Beretta Anguissola, D. Galateria, prefazione di C. Bo, 4. voll., Milano: Mondadori, 1983-1993.

Rampello, L. (1983): “Distruzione e costruzione della traccia” in: L. Belloi, L. Lotti (cur.), Walter Benjamin. Tempo storia linguaggio, Roma: Editori Riuniti, pp. 35-46.

Sabot, Ph. (2002): Philosophie et littérature. Approches et enjeux d’une question, Paris: PUF.

Witte, B. (1986): “Paris-Berlin-Paris. Des corrélations entre l’expérience individuelle, littéraire et sociale dans les derniéres oeuvres de Benjamin”, in: H. Wismann (sous la direction de), Walter Benjamin et Paris. Colloque international 27-29 juin 1983, Paris: Cerf, pp. 49-62.

Wolin, R. (1982): Walter Benjamin. An Aesthetic of Redemption, New York: Columbia University Press.

Published
2016-05-24