La più violenta delle arti

Espressione non-intenzionale ed emancipazione politica a partire dal romanticismo musicale

  • Vladimir Safatle Universidade de São Paulo
Keywords: Expression; Musical Aesthetics; Chopin; Intentionality; Autonomy

Abstract

This article aims to discuss the changes in the concept of expression since the musical romanticism, especially since Chopin. The article sustains the idea that the romantic concept of expression still guides some important discussions in contemporary aesthetics.

References

Adorno, T.W. (1951): Minima moralia. Meditazioni della vita offesa, trad. it. di R. Solmi, Torino: Einaudi, 2015.

Adorno, T.W. (1956): “Fragment über Musik und Sprache”, in: Idem, Gesammelte Schriften in zwanzig Bänden, a cura di R. Tiedemann in collaborazione con G. Adorno, S. Buck-Morss e K. Schultz, vol. 16: Musikalische Schriften I-III, Frankfurt a.M.: Suhrkamp, 1978 (= GS 16), pp. 251-6.

Adorno, T.W. (1958): “Conciliazione sforzata”, trad. it. di E. De Angelis in: Idem, Note per la letteratura 1943-1961, Torino: Einaudi, 1979, pp. 238-66.

Adorno, T.W. (1959): “Klassik, Romantik, Neue Musik”, in: Idem, GS 16, pp. 126-44.

Adorno, T.W. (1970): Teoria estetica, ed. it. a cura di F. Desideri e G. Matteucci, Torino: Einaudi, 2009.

Arantes, P.E. (1996): Ressentimento da dialética. Dialética e experiência intelectual em Hegel. Antigos estudos sobre o ABC da miséria alemã, São Paulo: Paz e Terra.

Bertram, G. (2014): Kunst als menschliche Praxis. Eine Ästhetik, Frankfurt a. M: Suhrkamp.

Biget, M. (1986): Le geste pianistique. Essai sur l’écriture du piano entre 1800 et 1930, Rouen: Presses universitaires de Rouen et du Havre.

Boucourechliev, A. (1996): Regard sur Chopin, Paris: Fayard.

Bourdieu, P. (1992): Le regole dell’arte. Genesi e struttura del campo letterario, trad. it. di A. Boschetti ed E. Bottaro, Milano: Il Saggiatore, 2005.

Bourriaud, N. (1998): Estetica relazionale, trad. it. di M.E. Giacomelli, Milano: Postmedia, 2010.

Butler, J. (2005): Critica della violenza etica, trad. it. di F. Rahola, Milano: Feltrinelli, 2006.

Charrak, A. (1998): Musique et philosophie à l´âge classique, Paris: PUF.

Chèvremont, A. (2015): L’esthétique de la musique classique. De Winckelmann à Hegel, Rennes: Presses Universitaires de Rennes.

Chopin, F. (1993): Esquisses pour une méthode de piano, a cura di J.-J. Eigeldinger, Paris: Flammarion.

Cotrin, C. e Ferreira, G. (2001): Clement Greenberg e o debate crítico, Rio de Janeiro: Zahar.

Dahlhaus, C. (1967): L’estetica della musica, trad. it. di R. Culeddu, Roma: Astrolabio, 2009.

Dahlhaus, C. (1974): Zwischen Romantik und Moderne. Vier Studien zur Musikgeschichte des späteren 19. Jahrhunderts, München: Katzbichler.

Dahlhaus, C. (1978): L’idea di musica assoluta, trad. it. di L. Dallapiccola, Firenze: La Nuova Italia, 1988.

Danto, A. (1997): Dopo la fine dell’arte. L’arte contemporanea e il confine della storia, trad. it. di N. Poo, Milano: Bruno Mondadori, 2008.

Debussy, C. (1916): Douze Études pour le Piano, libro 1, Paris: Durand.

Duarte, R. (2008): Dizer o que não se deixa dizer. Chapecó: Argos.

Engels, F. (1849a): “La lotta dei magiari”, trad. it. in: Marx, K. ed Engels, F., Opere, vol. 8 (novembre 1848-marzo 1849), Roma: Editori Riuniti, 1976 (= MEO 8), pp. 226-37.

Engels, F. (1849b): “Il panslavismo democratico”, trad. it. in: Marx-Engels, MEO 8, pp. 364-81.

Fétis, F.J. e Moscheles, J. (1840): Méthode des méthodes de piano, rist. anast. Genève: Minkoff, 1973.

Goehr, L. (2008): Elective affinities. Musical Essays on the History of Aesthetic Theory, New York: Columbia University Press.

Golab, M. (2014): Twelve Studies in Chopin. Style, Aesthetics, and Reception, Frankfurt a.M.: Peter Lang.

Granger, G.-G. (1968): Essai d’une philosophie du style, Paris: Armand Colin.

Greenberg, C. (1940): Towards a Newer Laocoon, «Partisan Review», vol. VII, n. 4, luglio-agosto 1940, pp. 296-310.

Hanslick, E. (1854): Il Bello musicale, ed. it. a cura di L. Distaso, Palermo: Aesthetica, 2001.

Hegel, G.W.F. (1835-38): Estetica, ed. it. a cura di N. Merker, vol. 2, Torino: Einaudi, 1997.

Honneth, A. (1994): Desintegration. Bruchstücke einer soziologischen Zeitdiagnose, Frankfurt a.M.: Fischer.

Kandinsky, W. (1912): Lo spirituale nell’arte, ed. it. a cura di E. Pontiggia, Milano: SE, 1989.

Kivy, P. (1989): Sound Sentiment. An Essay on the Musical Emotions, Philadelphia: Temple University Press.

Kivy, P. (2009): Antithetical Arts. On the Ancient Quarrel between Literature and Music, Oxford-New York: Oxford University Press.

Lacan, J. (1949): “Lo stadio dello specchio come formatore della funzione dell’io”, trad. it. in: Idem, Scritti, a cura di G.B. Contri, Torino: Einaudi, 2002, vol. 1, pp. 87-94.

Lessing, G.E. (1766): Laocoonte ovvero Sui limiti della pittura e della poesia, ed. it. a cura di T. Zemella, Milano: BUR, 1994.

Ligeti, G. (2001): Neuf essais sur la musique, trad. fr. di C. Fourcassié, Genève: Contrechamps.

Löwy, M. e Sayre, R. (1992): Rivolta e malinconia. Il romanticismo contro la modernità, trad. it. di M. Botto, Vicenza: Pozza, 2017.

Masuda, M. (1992): Musique et société. Anthropologie et théorie musicale chez J.-J. Rousseau, «Etudes de langue et de littérature française», Tokyo, n. 60, pp. 57-69.

Mattheson, J. (1739): Der vollkommene Capellmeister, nuova ed. a cura di F. Ramm, Kassel-Basel: Bärenreiter, 1999.

Moffat, M. (1930): Rousseau et la Querelle du théâtre au XVIIIe siècle, Bordeaux-Brière-Paris: E. de Boccard.

Olive, J.-P. e Kogler, S. (2013): Expression et geste musical, Paris: L’Harmattan.

Olivier, A.P. (2003): Hegel et la musique. De l’expérience esthétique à la spéculation philosophique, Paris: Champion.

Platone (2017): La Repubblica, ed. it. a cura di M. Vegetti, Milano: BUR.

Prado Jr., B. (2008): A retórica de Rousseau e outros ensaios, São Paulo: Cosac Naify.

Rancière, J. (2004): Malaise dans l’esthétique, Paris: Galilée.

Rosen, C. (1995): La generazione romantica, ed. it. a cura di G. Zaccagnini, Milano: Adelphi, 1997.

Rousseau, J.-J. (1767): Dictionnaire de musique, nuova ed. a cura di C. Dauphin, Arles: Actes Sud, 2008.

Rousseau, J.-J. (1781): Saggio sull’origine delle lingue. Dove si parla della melodia e dell’imitazione musicale, ed. it. a cura di P. Bora, Torino: Einaudi, 1989.

Rousseau, J.-J. (1995): Écrits sur la musique, la langue et le théâtre, Paris: Gallimard.

Searle, J. (1969): Atti linguistici. Saggio di filosofia del linguaggio, trad. it. di G.R. Cardona, Torino: Bollati Boringhieri, 1976.

Szendy, P. (2002): Membres fantômes. Des corps musiciens, Paris: Minuit.

Walther, J.G. (1732): Musikalisches Lexikon, oder Musikalische Bibliothek, rist. anast. Kassel-Basel: Bärenreiter, 1953.

Weber, M. (1921): I fondamenti razionali e sociologici della musica, trad. it. di E. Fubini, Milano: Edizioni di Comunità, 1995.

Wellmer, A. (2009): Versuch über Musik und Sprache, München: Carl Hanser Verlag.

Winnicott, D. (1988): Sulla natura umana, ed. it. a cura di R. De Benedetti Gaddini, Milano: Raffaello Cortina, 1989.

Published
2019-12-10
Section
Monographica