Il ruolo dell'arte dopo il suo "passato" nella Ästhetik di Hegel

Commento a P. Kottman

  • Elena Romagnoli Scuola Normale

Abstract

This paper aims to analyse the main consequences emerging from Kottman’s main thesis – namely, that the pastness of art is internal to art itself – in order to better explain the role of art after its past in Hegel’s Aesthetics.Firstly, I aim to discuss the position of art in the system with respect to the two other forms of the Absolute Spirit, Religion and Philosophy. Secondly, I intend to analyse the system of art itself, considering how the specific forms of art relate to one another: in particular, I want to discuss the claim of the primacy of drama over picture in the modern word. Finally, I will elaborate on Kottman’s assertion that the pastness of art must be backdated to the period of Shakespeare’s dramas. Maintaining Shakespeare’s relevance, I want to expand on this question in order to consider Hegel’s philosophical milieu, in particular his attention to Schiller.    

References

Amoroso L. (2011): Schiller e il secolo d’oro dell’estetica tedesca, in Idem, Schiller e la parabola dell’estetica, ETS: Pisa,

pp. 13-28.

D’Angelo, P. (1989): Simbolo e arte in Hegel, Laterza: Roma-

Bari.

Fried, M. (2010): The Moment of Caravaggio, Princeton University Press: Princeton.

Gethmann-Siefert, A. (1984): Die Funktion der Kunst in der Geschichte. Untersuchungen zu Hegels Ästhetik, Bouvier: Bonn.

Hegel, G. W. F. (1980): Über Wallenstein. Trad. di F. Valori, Sul Wallenstein. Chi pensa astrattamente? Cadmo Editore: Roma.

Hegel, G. W. F. (19972): Ästhetik, trad. di N. Merker, Estetica, 2 voll., Einaudi: Torino.

Hegel, G. W. F. (2000), Enzyklopädie der philosophischen Wissenschaften im Grundrisse, trad. di A. Bosi, Filosofia dello spirito, UTET: Torino.

Hegel, G. W. F. (2004): Philosophie der Kunst. Vorlesungen von 1826, hrsg. von A. Gethmann-Siefert, Suhrkamp: Frankfurt am Main.

Hegel, G. W. F. (2008): Die Phänomenologie des Geistes, trad. di E. Garelli La fenomenologia dello spirito, Einaudi: Torino.

Hegel, G. W. F. (20114): Vorlesungen über die Philosophie der Kunst (1823), trascritte da H. G. Hotho. Trad. di P. D’angelo, Lezioni di estetica, Laterza: Roma-Bari.

Hegel, G. W. F. (2017): Esthétique. Trad. di D. Giugliano, Estetica. Il manoscritto della “Bibliothèque Victor Cousin”, Einaudi: Torino.

Hegel, G. W. F. (2007): Das älteste Systemprogramm des deutschen Idealismus. Trad. di L. Amoroso, Hegel (?), Schelling (?), Hölderlin (?), Il più antico programma di sistema dell’idealismo tedesco, ETS: Pisa.

Kottman, P. A. (2017): Love as Human Freedom, Stanford University Press: Stanford.

Pippin R. (2014): After the Beautiful: Hegel and the Philosophy of Pictorial Modernism, The University of Chicago Press: Chicago.

Rutter, B. (2010): Hegel on the Modern Arts, Cambridge University Press: Cambridge.

Sàito, N. (1963): Schiller e il suo tempo, Edizioni dell’Ateneo: Roma.

Schiller, F. (2014): Über naive und Sentimentalische Dichtung. Trad. di E. Franzini e W. Scotti, Sulla poesia ingenua e sentimentale, Aesthetica: Palermo.

Siani, A. L. (2009): Commento a G. W. F. Hegel, L’Arte nell’Enciclopedia, ETS: Pisa.

Siani, A. L. (2010): Il destino della modernità. Arte e politica in Hegel, ETS: Pisa.

Published
2019-12-10
Section
Monographica